Spousta zbytečných, a hlavně negativních myšlenek, vede k poruchám spánku, ke stresu, někdy až k depresím.  Žijeme v uspěchané době, s plnou hlavou myšlenek na práci, na rodinu, se spoustou informací, které se na nás hrnou ze všech stran a naše hlava vše zpracovává, byť její kapacita je pro příval myšlenek omezena. Proto je dobré čas od času vysadit, zastavit se, vypnout, vyhnat vše negativní z hlavy a hodit se do modu klidu. Vždy je lepší problémům předcházet, v tomto případě to znamená si „nezaneřádit“ hlavu tím, co tam nepatří a je pro ni zbytečné.

Když padneme pod nánosem toho všeho, co v hlavě nosíme, je průšvih. Ale jak to udělat, aby nenastal?

Jak se bránit?

– Zapisujme si – proč nosit v hlavě zbytečnosti, když si je můžeme zapsat a vrátit se k nim. Takový obyčejný nákup, stát uprostřed obchodu a přemýšlet, cože jsme to vlastně chtěli, anebo celý den nosit zasunuté v hlavě, že musím nakoupit to a to… to přece není nutné.

– Neučme se nazpaměť – proč také? Dnes je spousta možností, jak se k různým informacím dostat a my nosíme v hlavě ty, které známe ze školy a vlastně jsme je nikdy nepoužili. Kdy byla založena Karlova univerzita? Řada z nás ze sebe vypálí rok, ale ta informace sama o osobě je v našem životě důležitá jak?

– Neřešme, co není náš problém – pozor tím neříkáme, abychom nebyli všímaví a nepomohli bližnímu svému, když je třeba. Máme tím na mysli, abychom v práci, v příbuzenstvu neřešili problémy, které se nás netýkají a hlavně nemáme možnost je vyřešit! Přesto si tam tyto myšlenky zasuneme, protože je pochopitelně ze svého okolí vnímáme. Nepouštějme je do hlavy, zabírají v ní zbytečně místo. To platí třeba i o zprávách, o výrocích politiků atd. Ostatně slavný americký byznysmen Henry Ford řekl: „Změň, co změnit můžeš, ostatní nech být.“

– Neodkládejme úkoly – je dobré si uvědomit, že každý úkol, který odložíme na potom, nám zbytečně leží v hlavě, po celou dobu ho v ní nosíme a musíme se k němu stále vracet, protože víme, že do nějakého termínu se splnit musí. A zbytečně. Nebylo by lepší to udělat hned?

– Přerozdělujme – nenechme se zaplavit úkoly, ale přerozdělujme je. Platí to v práci, ale i doma. Nežijeme na světě sami. Prostě tím pověřme někoho jiného, ať úkol vyřeší a splní. Tečka. Uvolníme si svoji kapacitu a energii pro něco jiného. Zapomeňme na styl, že… “vše musím dělat jen já, protože na mě jediného je spoleh a zmáknu to ze všech nejlíp.”

– Ne – naučme se toto slůvko používat, kdy po nás chce někdo hloupost, či nevýznamnou věc, anebo činnost, která nedává smysl. Prostě „NE!“ a hotovo. Uvidíte, co zbytečných věcí, si tímto slůvkem nepustíme do hlavy.

Jak si hlavu čistit?

Když už se stane, že se nám hlava zanese spoustou myšlenek, které nám komplikují život, je potřeba ji vyčistit.

Choďme včas spát – pokud spíme méně než 7 hodin, hlava se nečistí. A to platí i v případě, že dlouho ponocujeme. Pak totiž vítězí negativistické myšlenky.

Relaxujme – udělejme si chvíli, klidně i den či víkend pro sebe, a to se vším všudy. Děláme jen to, co máme rádi. Třeba si koupíme nějaký hezký hadřík, což zabírá hlavně u žen, či si zajdeme na příjemnou relaxační masáž. Nebo si pustíme oblíbenou hudbu, která nás uklidňuje (tím nemyslíme písničky). Můžeme rovněž navštívit kavárnu, kino, výstavu, vyrazit si s přáteli na tah. V neposlední řadě jsou tu různé typy meditací, které pomáhají očistit, záleží jen na nás, zda se do nich pustíme.

Sportujme – pojďme si zaběhat, zajezdit na kole, kolečkových bruslích, zahrát fotbálek, projet se na běžkách, zalyžovat si. Projděme se třeba v lese, zaposlouchejme se do tónů přírody. Uvidíte, jak se nám hlava pročistí, mysl projasní.